Taantuma vie asiakkaat

Share Button

KAHTA KAMPAAMOA PYÖRITTÄVÄ LUOTETTAVA KAUNEUS SERTIFIOITU KATJA HÄMÄLÄINEN ON AJATELLUT LOPETTAMISTA

HS

 

 

 

Teksti ja kuvat: Minna Nalbantoglu & Juhani Saarinen

Vielä viime vuonna Virpi Sory työskenteli kampaajana Helsingin keskustassa. Nyt hän lukee sosionomiopintojen pääsykokeisiin ja nauttii iloisena peruspäivärahaa.

”Olen tosi tyytyväinen siihen!” hän hymyilee.

”En muista, että olisin vuosiin ollut näin onnellinen kuin nyt.”

Sory on yksi noin kahdesta sadasta parturi-kampaajayrittäjästä, jotka ovat hiusyrittäjien liiton mukaan lopettaneet toimintansa pääkaupunkiseudulla vuoden sisällä.

Syynä on taloudellinen taantuma.

Sorylle lopettamispäätös ei ollut helppo 26 vuoden kampaajauran jälkeen. Osa kanta-asiakkaista itki. Soryn tulot olivat kuitenkin jääneet jo pitkään niin alhaisiksi, että lopulta luovuttaminen oli ainoa järkevä vaihtoehto.

Taakse jäi jatkuva stressi toimeentulosta. Edessä on verovelan ulosotto, jos Sory saa uusia töitä.

”Nyt ainakaan verovelkani ei kasva enää euroakaan.”

Lopettaminen on käynyt myös Kirkkonummella ja Imatralla kahta kampaamoa pyörittävän Katja Hämäläisen mielessä. Hän työllistää yhteensä kymmenen ihmistä. Viime vuosi oli tappiollinen, eikä tämäkään näytä hyvältä.

”Syön koko ajan säästöjäni. Miten kauan ne kestävät, se on iso kysymys”, Kirkkonummella Lime Hair –nimistä liikettä pitävä Hämäläinen sanoo.

Lime Hair -kampaamon Kirkkonummella omistava Katja Hämäläinen sanoo joutuneensa nostamaan hintojaan alv:n nousun jälkeen. Samalla kun liikevaihto on pienentynyt, kulut ovat kasvaneet.

Lime Hair -kampaamon Kirkkonummella omistava Katja Hämäläinen sanoo joutuneensa nostamaan hintojaan alv:n nousun jälkeen. Samalla kun liikevaihto on pienentynyt, kulut ovat kasvaneet.

 

 

Suomen hiusyrittäjien toiminnanjohtajan Arja Laurilan mukaan koko maassa toimintansa on lopettanut tuhat kampaamoyrittäjää. Heistä suuri osa on Soryn kaltaisia sopimusyrittäjiä tai tuolivuokralaisia. Sopimusyrittäjä työskentelee toisen yrittäjän tiloissa ja maksaa tälle vuokraa osan liikevaihdostaan. Tuolia vuokraava hankkii itse myös käyttämänsä hoito- ja muotoiluaineet.

Kampaajat ovat ahdingossa, koska epävarmassa taloustilanteessa ihmiset leikkauttavat hiuksiaan harvemmin. Laurilan mukaan käyntivälit ovat pidentyneet jopa kolmeen kuukauteen, kun ennen kampaajalla käytiin kerran kuussa.

Hiuksia myös värjätään aiempaa enemmän itse kotona.

”Me korjaillaan niitä sitten jonkin verran”, Hämäläinen toteaa.

Taloustaantuman lisäksi parturi-kampaajat syyttävät vaikeuksistaan arvonlisäveron reipasta nostamista vuoden 2012 alussa, kun alv-alennuskokeilu päättyi. Parturi- ja kampaamopalveluissa sekä pienissä korjauspalveluissa alv:tä alennettiin 2007 kokeiluluonteisesti kahdeksaan prosenttiin. Nyt se on 24 prosenttia.

Veroa nostettiin juuri, kun talous lähti luisumaan alamäkeen.

Valtion taloudellisen tutkimuslaitoksen (VATT) tutkijan Tuomas Kososen mukaan veronalennus ei ollut kuitenkaan onnistunut lisäämään kampaamopalvelujen kysyntää eikä työllisyyttä. Kampaamojen voitot lisääntyivät, mutta valtio ei hyötynyt.

Kososesta veron nousukaan ei ole vaikuttanut palvelujen käyttöön.

”Se, että yritykset ovat joutuneet laittamaan lapun luukulle, vaikuttaa johtuvan pikemminkin taloudellisesta suhdanteesta kuin veronnostosta”, hän sanoo.

Oli miten oli, parturikäynnin hinta on monille nykyisessä taloustilanteessa liian korkea. Tämän myöntää entinen kampaaja Virpi Sory itsekin.

”En pysty käymään kampaajalla tämänhetkisillä tuloillani.”

(Lime Hair on sertifioitu Luotettavaksi Kampaamoksi – ja mukana kampanjassa ” jotta tiedät mistä maksat”)

Lue juttu täällä

Kommentointi on suljettu.