Harmaat pois

Share Button
 Ilmiö

Harmaat pois!

Sertifiointiyritys Luotettava Kauneus nostaa kauneudenhoitoalan profiilia positiivisen ilmiantamisen keinoin.
Jussi 4/2014
Teksti Heini Santos
Kuvat Jorma Marstio/Otavamedia

Luotettava Kauneus tarjoaa vapaaehtoisia yrityskatsastuksia kauneudenhoitoalan yrityksille.

– Ilmiannamme yrityksiä, joissa yhteiskuntavelvoitteet on hoidettu, henkilökunta koulutettu asianmukaisesti ja vakuutukset kunnossa. Olemme saavuttaneet tavoitteemme, kun töitä ei enää kannata tehdä pimeästi, selittää toimitusjohtaja ja yrityksen toinen omistaja Mikaela Albäck.

Positiivinen lähestymistapa on kerännyt kiitosta kauneudenhoitoalan yrittäjien keskuudessa. On tärkeää viestiä, että Suomessa kannattaa olla rehellinen ja siitä palkitaan. Optimitilanteessa kaikki voittavat: yrittäjä hyötyy rehellisestä maineesta, kuluttaja saa oikeudenmukaista palvelua ja yhteiskunta verorahansa.

Vastaavaa omavalvontajärjestelmää halutaan tarjota myös muille toimialoille.

– Olisi hienoa, jos tästä tulisi ilmiö, ikään kuin maan tapa. Suomalaisesta rehellisyydestä olisi vaikka vientituotteeksi, Albäck pohtii.

Luotettava Kauneus sai hiljattain Yhteiskunnallinen yritys -merkin.

– Merkillä tuomme esiin sitä, että Luotettavan Kauneuden päätavoite ei ole rahan tekeminen, vaan haluamme nostaa koko alan profiilia. Osa tuotosta käytetään kauneudenhoitoalan työturvallisuuteen liittyvien koulutusten järjestämiseen.

Minna Makkonen

Minna Makkonen

Helsinkiläinen parturi-kampaamo ja kauneushoitola Salon Friset hankki Luotettava Kauneus -sertifioinnin ensimmäisten joukossa pari vuotta sitten.

– Koin asian tärkeäksi. Tällä alalla kuulee paljon juttuja pimeästä työstä, ja halusin omalta osaltani näyttää, että meillä on kaikki kunnossa, kertoo Salon Frisetin perustajaMinna Makkonen.

Luottava Kauneus -logo komeilee liikkeen ikkunoissa ja ovissa.ilmio_case_pieni-284x175

– Varsinkin alussa, kun rummutimme sertifiointia paljon, asiakkaat huomioivat sen aika kivasti. Edelleenkin välillä joku saattaa mainita huomanneensa sen, Makkonen sanoo.

Hän kokee, että suurin hyöty sertifioinnista tulee tarjouskilpailutilanteissa.

– Teemme yrityksille tarjouksia esimerkiksi kampausten ja meikkausten teosta johonkin isompaan tilaisuuteen. Silloin käytämme aina sertifiointia yhtenä valttina. Uskoisin, että sillä on merkitystä, että asiakas tietää toimivansa luotettavan yrityksen kanssa, eikä jälkikäteen ole vastassa esimerkiksi verotuksellisia ongelmia.

 

Kommentointi on suljettu.